Utålmodig

Du skal ikke så inderlig tie med det du mener, helt til det passer for alle de andre. Du bør heller dele det med oss andre i øyeblikket, før tiden får slipt det rundt i kantene og gjort det spiselig for alle.

Børre

tirsdag 6. desember 2011

Læring, hva er det?


Noen syn på læring som krever endring i den norske skolen:

·      Læring, er en konstruksjon av kunnskap, hvor eleven er
"medkonstruktør".
·       Læring er resultatet av handling.
·      Læring er resultatet av målrettet virksomhet, eleven 
er aktiv og ”eier” målet.
·      Læring er resultatet av sosial samhandling.
·      Læring er en relativt permanent atferdsforandring som oppstår på
    grunnlag av erfaring.
 
Det konstruktive læringssynet der tanken er at elevene lærer ved å
gjøre og ved å skape sin egen kunnskap har preget pedagogisk forskning og  tenking i årtider, men har nok ikke fått skikkelig gjennomslagskraft i den norske skolen.

Når involvering i selve læringen for dem som skal lære, og eierskap til målet  med læringen er så viktig, hvorfor er det så lite systematisk fokus på det som skal til i den norske skolen da? Det synes jeg er underlig. Vi kjører på, og satser på at elevene involverer seg og tar ansvar nærmest av seg selv. Mange lærere og skoler er flinke, men det er generelt ikke fokus på dette i skolen i Norge i dag.
Både Vygotskys og Paulos Freire hadde stor tru på mennesket og samhandling. Spesielt hadde Freire sterke meninger om at det er som bevisste vesener at mennesker er til, sammen med andre og med innflytelse på sin egen læring. Nettopp det gir et sterkt bidrag i det å forstå hva tilpasset opplæring for den enkelte kan innebære. Det handle om å ha to tro på individet og ønske om å fokusere på dets potensiale snarere enn å se på dets begrensinger. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar