Det er i alle fall et ”in-ord” i pedagogiske kretser. Det
virker som at det er så ”in” at det ofte blir misbrukt av de som forveksler
karakterjag med læringstrykk. Læringstrykk har ikke noe med karakterer å gjøre,
men det fokuserer på refleksjon og fornyelse, på samarbeid og gjennomføring.
Det handler om menneskers, eller samfunnets
opplevde og erkjente krav til læring,
kompetanseutvikling og bruk av kompetanse. Altså
kommer læringstrykket innenfra, selv om vi kan motiveres av ytre faktorer som
karakterer. Paulo Freire sa en gang at det er som beviste vesen vi mennesker er
til. Han kunne like gjerne sagt at det er som beviste vesen vi mennesker er som
best. Bevisthet gjennom refleksjon og fornying, samarbeid og gjennomføring er et
viktig fundament for læring.
Læringstrykket kommer innenfra og det skapes ikke av
lærere som er opptatt av resultater og at eleven skal “hoppe når læreren be rom
det”, men heller fokuserer på prosessen og stimmulerer eleven til å hoppe uten
at læreren ber om det.
Læringstrykk må ikke forveksles med karakterjag!
(Men det skaper
gode karakterer!)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar