Utålmodig

Du skal ikke så inderlig tie med det du mener, helt til det passer for alle de andre. Du bør heller dele det med oss andre i øyeblikket, før tiden får slipt det rundt i kantene og gjort det spiselig for alle.

Børre

torsdag 29. mars 2012

Er det tid for en kulturrevolusjon på Bardufoss Høgtun vgs?


Redaktør i Nye-Troms Gjermund Nilssen, skrev i sin ”leder” i lørdagens Nye-Troms, at det er tid for en kulturrevolusjon på Bardufoss videregående. Bakgrunnen for denne lederen ser ut for å være den årlige diskusjonen mellom rødrussen og deler av yrkesfagrussen. Han bruker den kinesiske kulturrevolusjonen (1966 – 1976) som et slags bilde og sammenligning på behovet for en lignende kulturrevolusjon på Bardufoss vgs, uten å si for mye om den kinesiske kulturrevolusjonens ”sosialistiske falitteksperiment”, som han beskriver det som. Skole og utdanning er noe av det aller viktigste som samfunnet driver med, og var også en av de siden i det kinesiske samfunnet som led mest under kulturrevolusjonen. En stor nasjon ble utdanningsmessig satt tilbake, og brukte lang tid på å reise seg igjen. Redaktøren ønsker å si noe om forholdet mellom avgangselevene på skolen (mens det han egentlig mener er rødruss og yrkesfagruss), og bruker kulturrevolusjonens bilder for å beskrive behovet for en lignende revolusjon. Jeg vil gjøre et forsøk på å fortelle litt nytt om dagens skole, kanskje realitetsorientere redaktøren litt og ikke minst vise til hvorfor det er viktig å ikke starte en kulturrevolusjon basert på den kinesiske. 


Brubyggingen er godt i gang.
Bardufoss videregående ble lagt bort da Bardufoss Høgtun vgs oppstod. Det er ikke mange årene siden, men brubyggingen er allerede godt i gang. Det grunnleggende fundamentet for brua ble lagt før ”nyrektoren” ankom (som for øvrig er født samtidig som kulturrevolusjonen startet i 1966), og har fått navnet ”Verdidokumentet”. Dokumentet ligger på skolens hjemmeside, men har et mye større potensiale for å bygge ei trygg og sikker bru enn det vi på skolen så langt har lykkes med. Verdidokumentet er laget for at vi skal kunne arbeide systematisk og målrettet for å bygge både innhold og den fysiske nye sammenslåtte skolen. Frem til nå har fokuset vært på fundament og grunnlag for innhold og bygg for den nye skolen. Det er svært viktig at vi nå kommer over på selve arbeidet med å bygge en felles kultur og innhold, men dessverre har politikerne på nytt kastet oss ut i en runde med utsettelse. Redaktørens leder er med på å gi oss en påminnelse om viktigheten av vårt arbeid,  og vi skal være glade for ei lokalavis med interesse og forståelse for slikt.
Skandalen i selskapet ”Kultur og kraft” er mye av årsaken til utsettelsen, så kulturrevolusjonen kan gi andre assosiasjoner også. Det er for øvrig merkelig at en skandale med så store samfunnsmessige konsekvenser ikke skaper større offentlig debatt og konsekvenser for aktørene. Er det behov for en slags kulturrevolusjon andre steder kanskje?

Kulturbygging for fremtiden
Vi på skolen må uansett gjøre vår jobb, holde fokus på kulturbygging for fremtiden og sørge for at vi ikke begynner med det når vi en gang blir fysisk sammenslått. Her har redaktøren helt rett. Jeg ønsker å sette lyset på noen både mindre og store tiltak som vi arbeider med, som har nettopp dette som formål:

·      Vi har i store deler av dette skoleåret arbeidet med å skape en ny pedagogisk organisering, basert på verdidokumentet. Dette betyr team av lærere rundt elevene i stedet for elever rundt lærerne. Her vil yrkesfaglærere og fellesfaglærer (teorifag) arbeide sammen i selvbærende og selvstendige enheter, som vil gi en helt annen forutsetning for felles kultur og læring på tvers av fag og studieretninger enn før. Dette vil i seg selv bety en ikke så rent liten pedagogisk revolusjon, men den kommer innenfra og er ikke basert på konflikten mellom en elite og arbeiderne. Her skal nemlig alle arbeide…..
·      Aktiv bruk av opplevelser for å bidra til å skape felles kultur:
-       Det er startet opp faste ”jamsessions” på det ene skolestedet, og et av de andre stedene vurderer å starte med huskonserter.
-       Julegave til de ansatte er ikke lenger en fysisk gjenstand, men en kulturell opplevelse i fellesskap.
-       Felles faglige ekskursjoner på tvers av skolestedene.

·      Justering av fagtilbudet på studiespesialisering: Dette arbeidet skjer kontinuerlig, men i år har vi aktivt valgt et nytt fag som i tillegg til å være et svært nyttig fag for fremtidige studenter og arbeidere, også kan bidra til å bygge ei pedagogisk bru mellom Høgtun og Bardufoss. Faget heter Mediekunnskap, og er et av de mest praktisrettede fagene innenfor studiespesialisering. Faget kan altså i tillegg til sin nytte for elevene, også gi en pedagogisk arena for samhandling mellom fagmiljøene og mellom elevene på Bardufoss og Høgtun. Dette vil kunne bidra til å øke statusen til begge leirene i hverandres øyne, om det skulle være behov for det.
·      Praksisretting av fellesfag (teorifag): Vi har i dette skoleåret arbeidet med flere konkrete prosjekter og tiltak for å skape en mer opplevd sammenheng for elevene. Konklusjonene så langt er at elevenes læringsresultater er bedre når teori og praksis henger sammen. Dette vil bli videreført og innført der det ikke er det.

På oppdrag for samfunnet.
For Mao Zedong som stod bak kulturrevolusjonen, var det å bevare og styrke hans egen maktposisjon et fremtredende motiv. Skoleledelsen ved Bardufoss Høgtun vgs er på oppdrag for samfunnet, og vi er satt til å lede arbeidet med å skape skolesamfunnet for den nye sammenslåtte skolen basert på verdidokumentet og det vedtatte Funksjons- og arealprogrammet. Mao hadde visjoner basert på utopiske tanker om et samfunn basert på egen ideologi, og skoleledelsen skiller seg dermed skarpt fra kulturrevolusjonens far – takk og pris.

Det triste med sammenligning med kulturrevolusjonen, og oppfatninger av ”elite” og ”arbeiderklasse”, er nettopp det at det er med på å befeste de gamle og feilaktige oppfatningene om at praktiske fag er underordnet teorifag. Dette er et gammeldags tankesett som ikke stemmer helt med virkeligheten. Helt borte er det derimot ikke, men det er milevis fra slik det var da vi oldinger gikk på skole. Her er noen faktaopplysninger som kan bidra til opplysning:

-       Det er høyere karaktersnitt ved inntaket til flere yrkesfaglige utdanningsprogram enn på studiespesialisering. Dette gjelder også på Bardufoss Høgtun vgs.
-       Det er ikke lavest strykprosent på studiespesialisering slik som før i gamle dager.
-       Mange voksne lever i den villfarelsen om at det er gjennomsnittlig mer fravær hos yrkesfagelever enn hos studiespesialisering, men slik er det ikke.
-       Dagens elever velger annerledes når de skal bygge sin utdanning, og de lever ikke opp til den gamle og forgangne tradisjonen om at de mest ”skoleflinke” skal velge studiespesialisering. De baserer sine valg på egne holdninger og meninger, gjør selvstendige valg for fremtiden uten å tenke for mye på gamle tradisjoner.




Den norske skoles feilaktige skille mellom teori og praksis.
Den norske skolen lider under at skolesystemet systematisk har bidratt til å lage et skarpt skille mellom teori og praksis. Dette er jo selvsagt fullstendig meningsløst, bare se på mange av de store skaperne og tenkerne. Uten praktisk sans og ferdigheter er det mye som ikke hadde vært skapt og tenkt ut. Den norske skolen har feilet totalt i å skape en skole med opplevd sammenheng og mening for elevene. Det skarpe skillet mellom teori og praksis må ta en stor del av skylda for det. Det er jo nettopp gjennom å forene teori og praksis at vi virkelig skaper forståelse og læring. Heldigvis er pendelen i ferd med å svinge tilbake nå. I ungdomsskolen skal det gjeninnføres valgfag fordi man har innsett at teoretiseringen av ungdomstrinnet har gått for langt. I videregående arbeides det mye med praksisretting av fellesfag (teorifag), og erfaringene viser utvetydig at elevene både arbeider mer og lærer mer når så skjer. Teori og praksis bør gå hand i hand, og vi blir et fattigere folk når vi skarpt skiller. Teori og praksis er likeverdig, men sammen er de på et mye høyere nivå enn hver for seg. Dagens største pedagoger er for øvrig de som fokuserer på denne foreningen, og de lyttes virkelig til av mange, både myndigheter og lærere.

Kulturrevolusjonen ble for øvrig et så mislykket prosjekt, at det kinesiske kommunistpartiet kaller det for en ti år lang katastrofe. Her er vi med kjernen i hvorfor jeg mener vi ikke skal bruke kulturrevolusjonen som bilde på behovet for endring på Bardufoss Høgtun vgs. Styrt endring utenfra har nemlig dårligere odds enn ønsket endring innenfra.

Tru på ungdommen
Russen må selv få fritt organisere sin egen feiring, og vi som jobber i skolen må ha tålmodighet nok til å se på at de diskuterer og er uenige i hvordan de vil legge dette opp. Russetiden har mye av sitt utgangspunkt i de unges selvstendighetsvilje og protest mot det voksne og bestående. Det er mye godt som kan komme ut av det! Jeg har stor tru på dagens ungdom. Har vi tillitt til dem, den nødvendige tålmodigheten med tid og rom for selvstendighet, vil vi få bedre og fremtidsrettede løsninger enn om skoleledelsen styrer inspirert av å se bakover i kjølvatnet. Da blir det som de sier på Senja; ”med ræva førre!”

2 kommentarer:

  1. Vil bare påpeke Indre Troms sin mangel på felles fritidsaktiviteter utenom sportsaktiviteter som igjen skaper et sosialt skille mellom de forskjellige bostedene som skolen er utsatt for. Det er nemlig ikke lett for elever fra Finnsnes, Sjøvegan og Bardufoss og få så god kontakt da det mangler muligheter for transport til og fra fritidsaktiviteter samt besøksmuligheter til hverandre?

    Tror mye av det skillet som er skapt på Bardufoss skyldes nemlig dette behovet for et fellesskap for jeg husker det store problemet hvor gruppene gjerne kun bestod av personer fra samme tettsted. Det var nemlig veldig få grupper hvor gruppene baserte seg på skolested og ikke tettsted.

    Over til russen så får elevene styre det der selv. Det kommer alltid til og være et visst skille mellom elevene grunnet at det er vanskelig for elevene og skaffe seg lokaler og få godkjenning til disse. Disse vil stadig oppleve motstand fra politiet og grendelagene som ikke er helt komfortabel med russen grunnet disse skillene som også kan være drivende til konflikter. Dermed vil roten av alt ondt i denne saken være det tunge behovet for et bedre kollektivt tilbud i Indre Troms.

    SvarSlett
  2. Dette var en nyttig kommentar for meg som rektor ved skolen, takk for den. Jeg trur du har helt rett i at det er et stort behov for muligheter for fritidsaktiviteter. Svært mye i Målselv dreier seg om idrett, og det er ikke lett å finne tak i aktiviteter som ikke er sport og idrett. Dette er en sak som internatet har fokus på, og vi håper å få til et tilbud som kan bidra til forbedring.

    Børre Krudtå

    SvarSlett