Utålmodig

Du skal ikke så inderlig tie med det du mener, helt til det passer for alle de andre. Du bør heller dele det med oss andre i øyeblikket, før tiden får slipt det rundt i kantene og gjort det spiselig for alle.

Børre

tirsdag 14. februar 2012

8 X 7 = ? Hva aktiverer læring?


                                                              

En elev slet med et spesielt stykke i gangetabellen, 8X7=?  Han fikk til stort sett alt annet, men slet med å huske eller forstå at 8X7= 56.  Vi øvde og pugget, men uten resultat. Så husket jeg noe min bestefar fortalte meg om å skape nysgjerrighet og spenning. Han vokste opp under krigen, og fortalte meg mange historier om ting de lærte eller husket fordi de måtte. Situasjoner da de hjalp Partisanerne utenfor Vardø, hvor frykt eller nysgjerrigheten var drivkraften til å huske detaljer.
Derfor kom jeg på en dag å viske i øret til eleven at i natt mens han sov, ville jeg snike meg inn på soverommet hans og vekke han for å spørre om hva 8X7 er. Han var stor nok til å skjønne at læreren nok ikke kom til å dukke opp midt på natta for å spørre om gangetabellen, men noe usikkerhet ble vekket til live hos han. Da jeg neste dag gikk rundt i klasserommet mens elevene arbeidet med oppgaver, spurte jeg plutselig eleven om hva 8X7 var. Han svarte raskt og før han fikk tenkt seg om, at det var 56. Etter det glemte han aldri at 8x7=56.

Læring kan aktiviseres, som oftest fikser vi det selv, men noen ganger er det nyttig med litt hjelp.

2 kommentarer:

  1. Hei sjef!
    Jeg er innom rett som det er for å se hva du har på hjertet, for jeg syns det er en artig ide og er nyskjerrig på hva du er opptatt av. Så hold endelig koken!!
    (Som blogger har jeg sett at mine kjentfolk enten ikke har tid, eller føler seg litt dum på å skulle kommentere offentlig.Og slik er vi bare...)

    SvarSlett
  2. Hyggelig at du følger med. Har lurt litt på hvorfor så få kommenterer det jeg skriver, til tross for at målinger hviser at bloggen min er godt besøkt. Mulig du er inne på en forklaring der, men jeg håper ikke or mange kjenner seg slik ved å kommentere.
    Børre

    SvarSlett