Utålmodig

Du skal ikke så inderlig tie med det du mener, helt til det passer for alle de andre. Du bør heller dele det med oss andre i øyeblikket, før tiden får slipt det rundt i kantene og gjort det spiselig for alle.

Børre

torsdag 8. desember 2011

Konsekvenser ved å ikke velge et andre fremmedspråk på ungdomsskolen

Hvorfor er det så mange som ikke er klar over konsekvensense ved å ikke velge et andre fremmedspråk på ungdomsskolen, dersom de skal begynne på studiespesialisering og idrettsfag? Svært mange har valgt f.eks fordypning i engelsk eller norsk, og nå som ungdomsskolene skal begynne å tilby andre valgfag som er mer praksisrettet vil nok enda flere være fristet til å velge bort det andre fremmedspråket. Det er jo greit at unge elever gjør sine valg, men det kan se ut for at de gjør det uten å vite konsekvensene, her er noen:

1. Man må ha sitt andre fremmedspråk i alle tre årene på vgs (ikke bare to år), inklusiv 5 timer på tredje året i stedet for et programfag.
2. Man mister et programfag på vg3, f.eks Toppidrett på idrettsfag eller fysikk e.l.
3. Mister muligheten for ekstrapoeng i språk, som kan være viktig for å få mange nok poeng til å komme inn på et bestemt studie, f.eks medisin.
4. Mindre mulighet for å bygge en spesiell studiekompetanse på tre skoleår, siden man mister et programfag.

Mange ungdomsskoler krever at elevene gjør sitt valg før de begynner på ungdomsskolen. Hvordan kan de forvente at barneskolen kan rådgi elevene på 7. trinn når barneskolene ikke har rådgivertjeneste? Helt eventyrlig at skoleeierne godtar denne formen for praksis.
I tillegg kan det se ut for at svært få elever eller foresatte blir gjort oppmerksom på sine rettigheter i forhold til å gjøre omvalg:

Forskriften til opplæringsloven:
 § 1-8. Opplæring i framandspråk og språkleg fordjuping i grunnskolen
        Elevene kan i første halvåret gjøre omvalg i samråd med skolen. Når det foreligger særlege grunner, kan skoleeigeren godkjenne overgang på et senare tidspunkt.

Det at svært få endrer sitt valg til et andre fremmedspråk, og at svært mange først blir klar over konsekvensene når de starter i vgs, syns jeg gjør at flere skoler og skoleeiere burde se på egen praksis.

1 kommentar:

  1. Flott at du setter fokus på dette, Børre!

    En liten detalj å bemerke er at du kan, selv om du ikke har andre fremmedspråk på ungdomsskolen velge et programfag i språk på vg2 og vg3 for eksempel fransk 5+5 (nybegynnerkurs program i tillegg til det obligatoriske fremmedspråket). Da vil du få språkpoeng.

    Det er lettere å lære inn et fremmedspråk over fem år sammenlignet med tre. Mange synes at det kan være vanskelig å lære et nytt språk, men det er ikke det. Det er bare i begynnelsen av innlæringa at man føler en del frustrasjon mye fordi det intellektuelle nivået et lagt høyere enn det språklige nivået: man har så mye man kunne ha sagt hvis man hadde hatt ord! Denne frustrasjonen går over i takt med økninga i ordforrådet. Så "man står han av":)

    Språk åpner dører. Og jeg må si at det er fantastisk å kunne kommunisere med mennesker fra andre kulturer på deres eget språk. I tillegg har man tilgang til mer informasjon i bøker og på internett. Kan kan rett og slett bli flinkere i andre fag ved å kunne språk.

    En annen sideeffekt ved det å kunne fremmedspråk: man øker den generelle språklige forståelsen dvs at du blir bedre i norsk ved å lære fremmedspråk -du blir mer bevisst måter å uttrykke deg på noe som kan føre til at du lettere kan uttrykke deg uten å bli misforstått. Og det er jo en god ting!

    Ha en flott dag!

    SvarSlett