Den norske
skolen lider under et historisk skapt skille mellom teori og praksis, og det er
skolesystemet selv som systematisk har bidratt til å lage et slikt skille.
Dette er jo selvsagt fullstendig meningsløst, det vet vi jo i dag. Bare se på
mange av de store skaperne og tenkerne. Uten praktisk sans og ferdigheter er
det mye av det de gjorde som ikke hadde vært skapt og tenkt ut. Elevene vet at
de lærer enda bedre når teori og praksis er tettere, men gjør vi som samfunn
noe med det vi vet?
Opplevd mening
Den norske
skolen har også i stor grad feilet i å skape en skole med opplevd sammenheng og
mening for elevene. Det skarpe skillet mellom teori og praksis må ta en stor
del av skylda for det. Det er jo nettopp gjennom å forene teori og praksis at
vi virkelig skaper forståelse og læring. Heldigvis er pendelen i ferd med å
svinge tilbake nå. I ungdomsskolen skal det gjeninnføres valgfag fordi man har
innsett at teoretiseringen av ungdomstrinnet har gått for langt. Vi får bare
håpe at ikke det blir ”teoripregede” valgfag som får størst plass. I
videregående arbeides det mye med praksisretting av fellesfag (teorifag), og
erfaringene viser utvetydig at elevene både arbeider mer og lærer mer når så
skjer. Det er i hovedsak innen yrkesfagene at dette er tema, men innen
studiespesialisering (allmennfag) er behovet minst like stort for
praksisretting. De gamle fordommene om at de ”teoriflinke” elevene velger
studiespesialisering (ST) og de som er flinke med praktisk arbeid velger
yrkesfag, står for fall. Egentlig har de falt for en tid siden. Dagens elever
velger annerledes enn tidligere og de basere sine valg på andre verdier og
tanker. F.eks er det ikke lenger slik at det er høyere gjennomsnitlige
karakterer hos de som starter på studiespesialisering (ST) enn i alle yrkesfagene. Det
er heller ikke slik at det er høyest gjennomføring og lavest fravær på ST.
Samfunnets behov.
Samfunnet har et
stort behov for ansatte med fagbrev og kompetanse innen praktiske fag og yrker.
Men mest av alt vil samfunnet ha et stort behov for ansatte med en kompetanse
sammensatt av teori og praksis. Teori og praksis bør gå hand i hand, og vi blir
et fattigere folk når vi skarpt skiller mellom de. Teori og praksis er
likeverdig, men sammen er de på et mye høyere nivå enn hver for seg. Dagens
største pedagoger er for øvrig de som fokuserer på denne foreningen, og de
lyttes virkelig til av mange, både myndigheter og lærere. Heldigvis!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar