Utålmodig

Du skal ikke så inderlig tie med det du mener, helt til det passer for alle de andre. Du bør heller dele det med oss andre i øyeblikket, før tiden får slipt det rundt i kantene og gjort det spiselig for alle.

Børre

tirsdag 22. november 2011

Med ”ræva førre”, eller blikket høyt og fremover?


Når skolene har som et av sine mål å gi elevene opplevelsen av å mestre, kan vi fortsette som før da?
Det er selvsagt mange måter som fungerer, men jeg har lyst til å sette et spesielt fokus på det som skolene gjør ganske mye av, nemlig vurdering. Min påstand er at skolene i for stor grad har fortsatt med arven med å måle det elevene allerede har gjort, og i for liten grad bruker tid og fokus på det som skal til for å mestre og bli bedre. Klart tradisjonell undervisning er til for nettopp det, og klart vi skal måle, men gir det tilstrekkelig individuell hjelp for å bli bedre? Kan man bytte ut noe av det fokuset som i dag er på måling av det elevene har gjort, til å fokusere på hva som skal til for at den enkelte skal kunne prestere bedre eller mer?
Kan vi bytte ut noen av de tradisjonelle prøvene med oppgaver og veiledning, frigjøre læreren fra noen av de ensomme rettebunkene og heller bruke mer tid til veiledning eller coaching? Jeg trur det bare delvis vil hjelpe situasjonen, for rettearbeid foregår utenfor undervisningstiden, og veiledning må skje sammen med med eleven. Dermed må det også skje en endring i bruken av undervisningstiden, mindre undervisning til fordel for mer veiledning. Er det gjennomførbart, eller hva sier dere som er lærere? Hva må vi skoleledere bidra med for at dette kan endres?
Jeg er ikke tilhenger av å sammenligne skole med idretten, for som regel har idretten mer å lære av skolen, men dette emnet er det et poeng å se til idretten. Spesielt de individuelle idrettene har skaffet seg mye erfaring med fokus på veien frem i stedet for resultatene. Det er ikke tilfeldig at vi stadig hører idretts-stjerner snakke om at ”veien er målet”, eller at de fokuserer på arbeidsoppgavene i stedet for medaljene. De som vinner mest, er de som er mest opptatt av fremtiden, og ser seg minst tilbake. De fokuserer heller på hva som skal til for å prestere neste gang enn på resultatet de fikk, det er historie og det får de ikke gjort noe med. Selvsagt bygger fremtidige resultater på gårdagens målinger, men da må vinklingen i bruken være fremover rettet. Fremtidige resultat, det kan vi påvirke dersom vi fokusere på hva vi kan gjøre for å bli bedre.

Petter Northug, Aleksander Dale Oen, Ole Gunnar Solkjær og Torstein Horgmo er kynisk opptatt av å ha støtteapparat rundt seg som har fokus på hva som kan gjøre dem bedre, for de trenger hjelp til å se hva de kan gjøre for å prestere eller mestre. Skoleverket utgjør en stor del av elevenes støtteapparat for å prestere og mestre. Men har vi et stort nok fokus på fremover-meldinger, eller sitter vi fast i gamle tradisjoner for skoledrift hvor vi har for mye fokus på resultatene og målinger? Min påstand er at dagens unge og ikke minst fremtidens samfunn, fordrer en kraftig fokusdreining i skoleverket dersom vi skal være i nærheten av å gi elevene opplevelsen av mestring. Det vil fortsatt være plass og behov for de sterke tradisjonene i skolen for måling og vurdering, men det er et prekært behov for et sterkere fokus på fremover-vurdering om vi ikke skal miste all den uutnyttede kompetansen som bor i ungdommene. Hva mener du som er elev i dag om det?

Jeg opplever at svært mange lærere ser dette, og ønsker seg skoleledere som bidrar til retning i slikt utviklingsarbeid og rammer for å skape den nødvendige utviklingen lokalt. På Bardufoss Høgtun vgs er vi inne i meget spennende prosesser for å få det til, og jeg er stolt av å arbeide på en skole som nå er så fokusert på utviklingsprosesser for å skape noe nytt for fremtiden! Jeg gleder meg til det som kommer – og til veien frem!


4 kommentarer:

  1. Spennende tanker og ideer du presenterte her. Er helt enig med deg når det gjelder fokuset på framovermeldinger og tror vi har kommet godt igang i grunnskolen på dette området. Julegrisen blir jo ikke tyngre selv vi veier han ofte.

    SvarSlett
  2. Som spesialpedagog har jeg stort fokus på dette å skape mestringsfølelse hos elevene. I den ordinære undervisningen benytter jeg mye tid gjennom hele skoleåret å snakke med elevne om vurdering av arbeidet de utfører. Selv benytter jeg mindre prøver og mere veiledning. I sammarbeid med eleven snakker vi om hvilke mål eleven ønsker å nå innenfor faget. Det er viktig å få elevene til å forstå at vi, eleven og jeg spiller på samme parti og at målene kan vi nå i felleskap. De gangene jeg benytter prøver øver vi i tilleg til selve prøven på hvordan heldagsprøver og eksammener gis og gjennomføres.

    SvarSlett
  3. Som elev kan jeg si at faren ved dette er at oppgavene med veileder istedenfor karaktergivende prøver blir sett på som noe enklere, og dermed blir ikke tatt like seriøst som vanlige prøver. Det er veldig lett å bli umotivert på vgs. Det er mye prøver og innleveringer, og undervisningen er varierende interessant. Hvis denne forandringen skal fungere tror jeg det også må gjøres noe for å gjøre skolearbeidet mer interessant. Om det er gjennom ros eller ved mer muntlige gruppearbeid eller lignende, vet ikke jeg, men jeg tror denne forandringen alene ikke vil vise de store resultatene som man kanskje ønsker.

    SvarSlett
  4. Du har selvsagt rett i at det kan ligge en fare for lettvinte løsninger dersom man tenker veiledning som ros og oppbacking. Men jeg ser for meg en mye mer aktiv form for fremoverveiledning og "coaching", som nettopp skaper det læringstrykket du frykter kan bli borte. Sammen med dette er det nok også behov for at selve undervisningen også endres noe og i sammenheng med denne måten å veilede eller fremovervurdere.

    SvarSlett