Anmerkningsføring er hjemlet i :
Forskriften
til opplæringsloven, § 3-5 Grunnlaget for vurdering i orden og i atferd:
-
Grunnlaget for vurdering i orden og i atferd er
knyttet til i hvilken grad eleven
opptrer i tråd med ordensreglementet til
skolen.
Troms fylkes
ordensreglement:
-
En anmerkning er et refsingstiltak ihht
ordensreglementets Kap. 3, § 5 og 6.
-
Saksbehandlingen som er påkrevd for et slikt
refsingstiltak er beskrevet i kap. 4 §11-1. ”Det enkelte tiltak skal
dokumenteres, sammen med elevens eventuelle forklaring”. (Bardufoss Høgtun vgs sitt nye skjema
dekker dette kravet)
-
Ordensreglementet
er retningsgivende for vurdering av orden og atferd
og er viktig pedagogisk hjelpemiddel i arbeidet med å realisere Troms
fylkeskommunes og skolens helhetlige mål slik de er nedfelt i opplæringsloven
og læreplaner.
Skolearena:
-
Merknadsfeltet i Skolearena er ikke det samme som anmerkning.
-
Merknadsfeltet er beregnet for ulike typer
merknader, både positive og negative. Eventuelle anmerkninger kan føres inn
her, men først etter at kravet til nødvendig saksbehandling er utført.
-
F,eks kan en det føres en merknad dersom en elev
kommer for sent, men det er ikke en anmerkning. Dersom eleven kommer for sent
gjentatte ganger, kan lærer vurdere en anmerkning etter at eleven er gitt anledning
til å forklare seg, forklaringen skal nedtegnes dersom anmerkning skal gis.
Skolens eget skjema for anmerkning nyttes, og det registreres i merknadsfeltet i
Skolearena at anmerkning er gitt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar