Utålmodig

Du skal ikke så inderlig tie med det du mener, helt til det passer for alle de andre. Du bør heller dele det med oss andre i øyeblikket, før tiden får slipt det rundt i kantene og gjort det spiselig for alle.

Børre

fredag 2. mars 2012

Anmerkningsføring i vgs i Troms

Skolene i Troms sin anmerkningføring, er basert på lange tradisjoner. Men både forskriften til opplæringsloven og Troms fylkes ordensreglement er endret i flere omganger.

Anmerkningsføring er hjemlet i :


 Forskriften til opplæringsloven, § 3-5 Grunnlaget for vurdering i orden og i atferd:
-       Grunnlaget for vurdering i orden og i atferd er knyttet til i hvilken grad eleven
 opptrer i tråd med ordensreglementet til skolen.

Troms fylkes ordensreglement:
-       En anmerkning er et refsingstiltak ihht ordensreglementets Kap. 3, § 5 og 6.
-       Saksbehandlingen som er påkrevd for et slikt refsingstiltak er beskrevet i kap. 4 §11-1. ”Det enkelte tiltak skal dokumenteres, sammen med elevens eventuelle forklaring”. (Bardufoss Høgtun vgs sitt nye skjema dekker dette kravet)
-       Ordensreglementet er retningsgivende for vurdering av orden og atferd og er viktig pedagogisk hjelpemiddel i arbeidet med å realisere Troms fylkeskommunes og skolens helhetlige mål slik de er nedfelt i opplæringsloven og læreplaner. 

Skolearena:
-       Merknadsfeltet i Skolearena er ikke det samme som anmerkning.
-       Merknadsfeltet er beregnet for ulike typer merknader, både positive og negative. Eventuelle anmerkninger kan føres inn her, men først etter at kravet til nødvendig saksbehandling er utført.
-       F,eks kan en det føres en merknad dersom en elev kommer for sent, men det er ikke en anmerkning. Dersom eleven kommer for sent gjentatte ganger, kan lærer vurdere en anmerkning etter at eleven er gitt anledning til å forklare seg, forklaringen skal nedtegnes dersom anmerkning skal gis. Skolens eget skjema for anmerkning nyttes, og det registreres i merknadsfeltet i Skolearena at anmerkning er gitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar