Utålmodig

Du skal ikke så inderlig tie med det du mener, helt til det passer for alle de andre. Du bør heller dele det med oss andre i øyeblikket, før tiden får slipt det rundt i kantene og gjort det spiselig for alle.

Børre

onsdag 6. november 2013

Kan økt gjennomføring i videregående skole koste mer penger?


Nei, selvsagt gjør det ikke det. Skoleverket har jo i lang tid selv dokumentert det. Det er ingen sammenheng noen steder i landet på at jo mer penger som brukes i skolen, så øker gjennomføringen. Det handler rett og slett ikke om det. Det dreier seg om måten man arbeider på, de ansattes læringssyn og måten som menneskene møtes på i læringssituasjonen. Det fins jo så mange eksempler fra skoleverket som viser at det ikke koster mer penger, skoler rundt om i landet har vist at når man arbeider annerledes så virker det.

Bardufoss Høgtun vgs er et slikt eksempel.
Skolen har over en treårs periode forbedret gjennomføringsgraden til sine elever fra 75% til 88%, mens elevenes inntakspoeng har vært uendret. Det er ikke forsket på skolens resultater, men det kan være interessant å se på hva er gjort i denne perioden.

Bardufoss Høgtuns utviklingsarbeid har dreid seg om å etablere og utvikle tverrfaglige team rundt elevene. Gjennom mer og bedre praksis- og yrkesretting av fag oppnår vi at elevene ser sammenheng mellom fagene og opplever at undervisningen gir mening.

Tydelige resultater
Resultatene isolert for  skoleåret 2012/2013 viser en klar positiv endring både i antall stryk til eksamen og standpunkt, og innenfor antall ikke vurdert i standpunkt.
·      Antall elever med ikke vurdert gikk ned fra 52 til 8 elever i løpet av skoleåret.
·      Antall strykkarakterer gikk ned fra 60 til 35.
·      Antallet på elever som sluttet i løpet av skoleåret gikk ned fra 4,4 % til 2,95 %.
·      Antall fraværsdager har fortsatt å minke, og er nå nede i 9 dager i gjennomsnitt.
·      Fullført og beståttprosenten er 88 %. Det er en klar forbedring fra året før.

Tverrfaglig teamorganisering og tettere individuell oppfølging av enkelteleven, har gitt lærernes gode undervisning større effekt og bedre resultater. Elevundersøkelsen viser også en forbedring innen elevenes motivasjon for læring, som vi mener også dette har sammenheng med den tverrfaglige teamsammensetningen og yrkes- og praksisrettingen.

Noen ganger blir 1 + 1 ikke bare 2, men 3!
Vi er en skole som tror at deling av kunnskap, informasjon og erfaring er den nye makten. Dette innebærer at samhandling og interaksjoner mellom mennesker har høy status og vektlegges. Dette gjelder både mellom ansatte og mellom elever. Det oppstår effekter i elevenes læringsarbeid som ikke ville vist seg uten dette perspektivet. Elevenes sterke sider har klart bedre forutsetninger i et slikt læringsmiljø, og dette bidrar til å skape et bedre mestringsklima.

Hensikt og mål med tverrfaglige team

Hensikt og målsettinger er viktige for å holde relevans og fokus. Slik skaper vi også motivasjon og vitalitet i teamet. På Bardufoss Høgtun har vi følgende mål for våre team:
·      Elevene skal oppleve sammenheng mellom fagene sine. Her ønsker vi stor grad av frihet til å prøve ut både nye og gamle metoder.
·      Praksis- og yrkesretting av fellesfag i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene, slik at elevene opplever at utdanningen gir mening.
·      Fagene på studieforberedende og idrett skal forberede elevene på fremtidig utdanning og arbeidsliv. Dermed gis elevene en opplevelse av at det de lærer på skolen er relevant for deres fremtid.

Ingen er bare det du ser
Vår virksomhetsplattform fremhever verdier som bidrar til et mestringsklima basert på selvrespekt og verdighet. Dette vises gjennom:
·      oppfordring til samarbeid
·      stor utveksling av tanker og ideer
·      læring og utvikling (prosess) er i fokus.
·      oppmuntring til utprøving av nye ting og nye løsninger (kreativitet)
·      fokus på prosessen fremfor resultat
·      målfokus kun på felles mål

Vi tilstreber oss å se forbi det ytre og umiddelbare. Flere av skolens ansatte leser for eksempel bevisst ikke elevers sakkyndige utredninger før de har møtt og blitt kjent med eleven selv. Det gjør vi fordi vi ønsker å se eleven med friske øyne, og se etter mestringsmuligheter og styrker som kan gi elevene fart og motivasjon i læringsprosessen. Søren Kierkegaard skrev at hemmeligheten bak all hjelpekunst er å finne den som skal hjelpes, og starte der. Det er egentlig det vi gjør på Bardufoss Høgtun.
På Bardufoss Høgtun finnes ikke begrepet ”svake elever”. Vi har alle våre egne utfordringer, og de med flest har faktisk en tendens til å være eller bli de sterkeste. Svake elever er et kunnskapsløst begrep.

Skolens metode:
Vi har lykkes svært godt med vår satsing og prioritering. Vår virksomhetsplattform og verdigrunnlag ser ut for å virke godt når vi er trofast mot den og gjør naturlige prioriteringer basert på den. Dette gjør at elevene opplever sammenheng mellom fagene sine, og det gir mer opplevd mening i læringsarbeidet. Hovedfaktorene i vår arbeid har vært:
·      etablering av tverrfaglige team rundt elevene
·      yrkesretting og praksisretting
·      tilpasset opplæring basert på skolens verdigrunnlag
·      alle ansatte og alle ressurser brukes i samme retning

 Det er ikke penger og økonomi som er avgjørende, og vi har ikke hatt noen spesielle midler til denne satsingen. Det beste i livet er fortsatt gratis! Vi kommer i tiden fremover til å satse på elevmedvirkning, egenveiledning og vurdering for læring i 13/14. Dette for å være i en stadig utviklingsprosess, og skape enda bedre forutsetninger for elevenes læring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar