Nei, selvsagt gjør det ikke det. Skoleverket har jo i lang
tid selv dokumentert det. Det er ingen sammenheng noen steder i landet på at jo
mer penger som brukes i skolen, så øker gjennomføringen. Det handler rett og
slett ikke om det. Det dreier seg om måten man arbeider på, de ansattes
læringssyn og måten som menneskene møtes på i læringssituasjonen. Det fins jo
så mange eksempler fra skoleverket som viser at det ikke koster mer penger,
skoler rundt om i landet har vist at når man arbeider annerledes så virker det.
Bardufoss Høgtun vgs er et slikt eksempel.
Skolen har over
en treårs periode forbedret gjennomføringsgraden til sine elever fra 75% til
88%, mens elevenes inntakspoeng har vært uendret. Det er ikke forsket på
skolens resultater, men det kan være interessant å se på hva er gjort i denne
perioden.
Bardufoss
Høgtuns utviklingsarbeid har dreid seg om å etablere og utvikle tverrfaglige
team rundt elevene. Gjennom mer og bedre praksis- og yrkesretting av fag oppnår
vi at elevene ser sammenheng mellom fagene og opplever at undervisningen gir mening.
Tydelige resultater
Resultatene
isolert for skoleåret 2012/2013 viser en
klar positiv endring både i antall stryk til eksamen og standpunkt, og innenfor
antall ikke vurdert i standpunkt.
·
Antall
elever med ikke vurdert gikk ned fra 52 til 8 elever i løpet av skoleåret.
·
Antall
strykkarakterer gikk ned fra 60 til 35.
·
Antallet
på elever som sluttet i løpet av skoleåret gikk ned fra 4,4 % til 2,95 %.
·
Antall
fraværsdager har fortsatt å minke, og er nå nede i 9 dager i gjennomsnitt.
·
Fullført
og beståttprosenten er 88 %. Det er en klar forbedring fra året før.
Tverrfaglig
teamorganisering og tettere individuell oppfølging av enkelteleven, har gitt
lærernes gode undervisning større effekt og bedre resultater. Elevundersøkelsen
viser også en forbedring innen elevenes motivasjon for læring, som vi mener også
dette har sammenheng med den tverrfaglige teamsammensetningen og yrkes- og
praksisrettingen.
Noen ganger blir 1 + 1 ikke bare 2, men
3!
Vi er en skole
som tror at deling av kunnskap, informasjon og erfaring er den nye makten.
Dette innebærer at samhandling og interaksjoner mellom mennesker har høy status
og vektlegges. Dette gjelder både mellom ansatte og mellom elever. Det oppstår
effekter i elevenes læringsarbeid som ikke ville vist seg uten dette
perspektivet. Elevenes sterke sider har klart bedre forutsetninger i et slikt
læringsmiljø, og dette bidrar til å skape et bedre mestringsklima.
Hensikt og mål med tverrfaglige team
Hensikt
og målsettinger er viktige for å holde relevans og fokus. Slik skaper vi også motivasjon
og vitalitet i teamet. På Bardufoss Høgtun har vi følgende mål for våre team:
· Elevene skal oppleve sammenheng mellom fagene
sine. Her ønsker vi stor grad av frihet til å prøve ut både nye og gamle
metoder.
· Praksis- og yrkesretting av fellesfag i de
yrkesfaglige utdanningsprogrammene, slik at elevene opplever at utdanningen gir
mening.
· Fagene på studieforberedende og idrett skal forberede
elevene på fremtidig utdanning og arbeidsliv. Dermed gis elevene en opplevelse
av at det de lærer på skolen er relevant for deres fremtid.
Ingen er bare det du ser
Vår
virksomhetsplattform fremhever verdier som bidrar til et mestringsklima basert
på selvrespekt og verdighet. Dette vises gjennom:
·
oppfordring
til samarbeid
·
stor
utveksling av tanker og ideer
·
læring
og utvikling (prosess) er i fokus.
·
oppmuntring
til utprøving av nye ting og nye løsninger (kreativitet)
·
fokus
på prosessen fremfor resultat
·
målfokus
kun på felles mål
Vi tilstreber oss
å se forbi det ytre og umiddelbare. Flere av skolens ansatte leser for eksempel
bevisst ikke elevers sakkyndige utredninger før de har møtt og blitt kjent med
eleven selv. Det gjør vi fordi vi ønsker å se eleven med friske øyne, og se
etter mestringsmuligheter og styrker som kan gi elevene fart og motivasjon i
læringsprosessen. Søren Kierkegaard skrev at hemmeligheten bak all hjelpekunst
er å finne den som skal hjelpes, og starte der. Det er egentlig det vi gjør på
Bardufoss Høgtun.
På Bardufoss
Høgtun finnes ikke begrepet ”svake elever”. Vi har alle våre egne utfordringer,
og de med flest har faktisk en tendens til å være eller bli de sterkeste. Svake
elever er et kunnskapsløst begrep.
Skolens metode:
Vi har lykkes
svært godt med vår satsing og prioritering. Vår virksomhetsplattform og
verdigrunnlag ser ut for å virke godt når vi er trofast mot den og gjør
naturlige prioriteringer basert på den. Dette gjør at elevene opplever
sammenheng mellom fagene sine, og det gir mer opplevd mening i læringsarbeidet.
Hovedfaktorene i vår arbeid har vært:
·
etablering
av tverrfaglige team rundt elevene
·
yrkesretting
og praksisretting
·
tilpasset
opplæring basert på skolens verdigrunnlag
·
alle
ansatte og alle ressurser brukes i samme retning
Det er ikke penger og økonomi som er
avgjørende, og vi har ikke hatt noen spesielle midler til denne satsingen. Det
beste i livet er fortsatt gratis! Vi kommer i tiden fremover til å satse på elevmedvirkning,
egenveiledning og vurdering for læring i 13/14. Dette for å være i en stadig utviklingsprosess,
og skape enda bedre forutsetninger for elevenes læring.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar