Utålmodig

Du skal ikke så inderlig tie med det du mener, helt til det passer for alle de andre. Du bør heller dele det med oss andre i øyeblikket, før tiden får slipt det rundt i kantene og gjort det spiselig for alle.

Børre

torsdag 5. januar 2012

Dagens unge og praktiske ferdigheter


Dagens elever, for ikke å si "den unge generasjonen", er nærmest helt frarøvet de mulighetene i hverdagen til utviking av praktiske ferdigheter som voksne hadde da de vokste opp. Det er ikke deres skyld, men våres! Det er vi som systematisk har tatt fra dem mulighetene i hverdagen til prøving og feiling, mens mange av oss samtidig klager over at de er late og bare spiller eller er på internett. Sannheten er jo at samfunnet systematisk har endret seg og "glemt" at praktiske ferdigheter er viktig for mennesket. Praktiske ferdigheter er ikke bare viktig i seg selv, eller til det de utfører. Men også som nyttig grunnlag og forutsetning for teoretisk læring, og til å utvikle nye praktiske ferdigheter. De daglige kravene til praktiske eller fysiske gjøremål er i de siste 20-30 årene dramatisk redusert, uten at vi har vært klar over konsekvensene. Bare tenk selv, når lærer barn i dag å knyte sine egne sko? Når har barn i dag behov for å kunne andre knuter? Når har de behov for å kunne sage riktig, eller høvle et bord? Slik kunne vi fortsatt, svaret er at de nesten aldri har behovet, i hvertfall mye senere enn dagens voksne hadde.
Hva har så det med skole og læring å gjøre?
Jo, når elevenes forutsetninger har endret seg, bør ikke skolen også gjøre det? Nå har en god del endret seg i den norske skolen, men mest er fortsatt som før. Fagplanene i dag er heldigvis svært åpne for skolenes og lærernes lokale tilpasninger, friheten er egentlig kjempestor. Men utnytter vi det?
Vi kan ikke bare skyve lærerne forran og be om endringer og spenstige lokale tilpasninger. Vi skoleledere må stå "i bredd" med dem (som de sier på Senja), legge til rette og sikre trygghet for utvikling og nytenking. Uten det, vil lærerne fort føle presset om dokumentasjon og dokumentasjon. Gjennom å stå sammen, sørge for skolens rutiner for tilstrekkelig dokumentering og gode planer med forankring, kan lærernes fokus dreie seg mer mot pedagogisk utvikling, og vi skoleledere må i langt større grad ta ansvar for "levbare" rutiner for dokumentasjon og forankring i læreplaner. Dette, sammen med å støtte og inspirere lærer og elever i utviklingsarbeid, er svært viktig for å drive en riktig skole for dagens unge. Vi må huske at det er ikke gårdagens unge vi er til for, det er ikke de unge som først og fremst har endret samfunnet og deres forutsetninger og praktiske ferdigheter, men vi!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar